Naděje

   Mně naslouchající jsem často zaskočil "věrohodnými" lingvistickými výklady o původu a "základním" významu některých slov. K výrazu "naděje" mám také zřejmě jednoznačné vysvětlení. Co se doposud událo, je minulost. To, co nás případně čeká, je něco nad rámec dosavadního vývoje. Něconaddosavadníděje, tedy NADĚJE. Většina z nás doufá, že se ještě dočká něčeho dalšího, většinou lepšího. Říká se, že "majínaději".Taky se podotýká, že "naděje umírá poslední". Ovšem, kdo ji nemá, nemůže ani o nic přijít, či se něčeho dočkat.

Podoby naděje

   Jinou podobu má naděje u člověka, který přišel o milovanou rodinu, o rodinný dům, zdroj obživy, nebo dokonce u něj nastaly trable se zdravím. To se mohou ruku v ruce sjednotit s nadějemi i tužby. Když je člověk zdráv, jde všechno lépe. Je silnější, a proto se budu hlavně věnovat nadějím v překonání nemoci.

Co člověka trápí nejvíc?

   Jednoznačně nemoc. Lidé doufají, že je nepotká. Ale neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. S tím jsem, jako tisíce jiných, příliš nepočítal. Proto jsem byl tak zaskočen a přepaden. Zákeřně a nečekaně. Zřejmě i proto jsou mé první články tak rozpačité, rozhořčené, možná i dost ukřivděné. "Uplakané". Jak bylo i v jednom diskusním příspěvku. To mě donutilo přemýšlet. Že to, co jsem svými stránkami a blogem chtěl dělat - pomáhat, tyto články moc nedělají. Ano, sdělení mých osobních zkušeností a dojmů doplněných o přiblížení toho, místy až značně nepřívětivého, zdravotnického prostředí, spojeného s překladem doktorského jazyka do srozumitelné mluvy, jistě pomůže. Hlavně v orientaci v té děsivé události, jakou třeba mrtvice je. Nemocný ale potřebuje naději, vizi do budoucnosti, slovo, které by ho podrželo, pohánělo "stále dál". Úsměv a pomocnou ruku.

Co mne dopostrčilo?

Osobní příběhy i některých blogerů. Posledním trknutím a impulsem jsou pro mne ale blogy Lenky Faltejskové. Z nich život sálá, žhne, útočí a asi bychom našli mnoho způsobů, jak vyjádřit jejich krásu, něhu a lidství. Nikoliv náhodou se stala blogerkou roku (znovu gratuluji). Mile mně to připomnělo, že člověk by se měl především věnovat životu a ne nějaké mrtvici. Tomu, co lze. Ne plakat nad tím co bylo, či mohlo být. Častokrát jsem, ve své praxi, slyšel otázku: "Mohu dělat to, nebo ono?". Má odpověď většinou zněla: "Dělejte, co můžete. Přece nebudete čekat v posteli na to, než si vás povolají".  

K čemu jsem se tedy dostal?

Kromě "překladů do běžného jazyka" především k předkládání naděje a hledání nových cestiček. Pomoc v nacházení, byť třeba jiného, ale smysluplného života.

 

luk

Autor: Václav Lukáš | pondělí 6.5.2013 9:08 | karma článku: 7,49 | přečteno: 314x
  • Další články autora

Václav Lukáš

Maminka

11.5.2014 v 19:18 | Karma: 9,12

Václav Lukáš

Věda pokulhává

13.4.2014 v 9:08 | Karma: 11,09

Václav Lukáš

Mezinárodní den žen

8.3.2014 v 17:05 | Karma: 13,26

Václav Lukáš

Porazila zubatou

6.2.2014 v 10:09 | Karma: 10,55

Václav Lukáš

Michal Viewegh a jeho boj o život

27.12.2013 v 18:16 | Karma: 19,53

Václav Lukáš

Alespoň o Vánocích zpomalte

20.12.2013 v 9:09 | Karma: 10,35

Václav Lukáš

Proč mi nerozumí?

30.11.2013 v 14:13 | Karma: 17,02

Václav Lukáš

Reálné ohrožení života

19.11.2013 v 10:09 | Karma: 18,67

Václav Lukáš

Pravdu, nebo milosrdnou lež?

12.10.2013 v 10:09 | Karma: 13,44

Václav Lukáš

Alzheimer, jeho nemoc a epidemie

5.10.2013 v 10:09 | Karma: 21,36

Václav Lukáš

Strašáci, hrozby a mýty

28.5.2013 v 9:08 | Karma: 15,77

Václav Lukáš

Děsivá zkušenost

30.4.2013 v 9:08 | Karma: 16,10

Václav Lukáš

Krůčky

13.4.2013 v 10:09 | Karma: 11,90

Václav Lukáš

Bílé jedy, jídlo a zdraví

11.3.2013 v 9:08 | Karma: 16,35

Václav Lukáš

Uplakaný blog- PROČ?

11.2.2013 v 9:08 | Karma: 7,60
  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1077x
Jsem lékař - neurolog po cévní mozkové příhodě, založil jsem vlastní web www.pomrtvici.cz. I proto se více věnuji poškozením mozku, jejich prevenci, následným stavům a rehabilitaci. Nejvíce však mrtvici (cévní mozkové příhodě, iktu). Jako "kovářova kobyla" jsem byl mrtvicí "poctěn" . Stal jsem se dlouhodobým pacientem a díky tomu dovedu velmi dobře posoudit, jak Vám asi je. UPOZORNĚNÍ- Jsou to mé pocity, nikoliv všeobecně uznávané názory !!!